// Jonmeri 33, Kesäloma 2020, Perheveneily, Yleistä veneilystä

22.6. Karlby – Rödhamn
23.6. Rödhamn – Maarianhamina
24.6. Maarianhamina – Signiskär-Enskär

Vuoden vaihtuessa uudeksi ja talven selän taittuessa, on mukava katsoa taaksepäin edellistä vuotta, ja samalla voi huomata ettei blogi olekaan päivittänyt itse itseään – sähköistä lokikirjaa lukuun ottamatta.

Neljän viikon lomapurjehtuksemme alkoi juhannuksesta, jota vietimme ensimmäistä kertaa venekerhon saaressa Stora Krokössä. Saaressa oli aattona yhteensä 7 venettä.

Juhannuksen mansikka-mato-kakku oli lasten mieleen.

Lauantaina 20.6. keula suunnattiin länteen hienossa avotuulessa, ja yöksi päädyttiin Björkön lahdelle ankkuriin, jossa oli meidän lisäksi yli 20 venettä hakemassa suojaa yötä kohden navakoituvalta itätuulelta.

Björkön lahdella ankkurissa.

Seuraavana päivänä matkaa jatkettiin keventyneessä myötätuulessa Kökarin Karlbyhyn, jossa oli meidän lisäksi muutama muu vene. Ei siis vielä mitään varsinaista ruuhkaa. Kökarin puutarhaväylällä pysähdyttiin väylän varteen uittamaan lapsia, jotka uhmasivat kylmää vettä märkäpuvuissaan. Ne ovat olleet muutenkin kätevät uimaan opetellessa, kun puku vähän kannattelee vielä vähän epävarmaa uimaria. 6-vuotiaasta kuopuksestammekin kuoriutui lopulta melkoinen vesipeto; isoveljeltä saatu Pikku-Saukon uimamerkki oli iso tunnustus. Samassa seremoniassa isoveli sai vastaavasti Saukko-Majurin arvonimen. Aikamoisia saavutuksia.

Kökarin Karlbyssä ei pahemmin fendarit narisseet.

Föglön oikoväylä

Kevään venemessuilta oli hommattu Ruotsin merikortit ja Arholma-Landsort-satamakirja ja ajatuksissa oli suunnata Tukholman saaristoon, mutta ne suunnitelmat siirtyivät koronan myötä tuleville kesille. Sen sijaan tänä kesänä mentiin juuri sinne mihin milloinkin huvitti, ja nyt jatkoimme, vaihteeksi taas keveässä myötätuulessa länttä kohti.

Kuljettiin oikoreittiä Föglön eteläpuolelta. Ollaan kerran aiemmin, vuonna 2017 menty eteläistä reittiä, mutta silloin vähän pohjoisempaa. Mitään virallista väyläähän tuolta ei kulje, mutta Merikarhujen kirjoista löytyy ilmeisesti useampikin vaihtoehtoinen reitti. Lisäksi partiolaisten kirjasta löytyy myös joku väylä.

Tämän nyt kuljetun reitin olen joskus aikanaan piirtänyt merikorttiin muistaakseni juuri Karlbyssä, kun jollain saunareissulla tuli puheeksi tuo oikoväylä. Ennen lähtöä tarkistin vielä muutamat arvelluttavat paikat Maanmittauslaitoksen Karttapaikan ilmakuvista ja lopulta vettä riitti koko matkan oikein hyvin. Jopa tuossa Stuguskärin lounaispuolella vettä oli koko ajan yli 6 metriä.

Rödhamnin ilta-aurinko

Rödhamn oli uudistunut isosti. Rantaan oli tullut kokonaan uusi huoltorakennus (josta ei tietenkään otettu kuvaa). Kaikki saaren sähkö tuotetaan aurinkopaneeleilla ja vesi lämmitetään aurinkokeräimillä. Laitureille oli kesän aikana tulossa sähkö, mutta homma oli meidän visiitillä vielä vähän vaiheessa, kun kapasiteetin riittävyydestä ei vielä ollut ihan täyttä selkoa. Hienoja hankkeita joka tapauksessa! Satamassa oli jälleen kerran yllin kyllin tilaa, kun ruotsalaiset veneilijät loistivat poissaolollaan. Rödhamnissa ei ollut 22.6. mennessä käynyt vielä yhtään ruotsalaista venettä.

Shipspottingia matkalla Maarianhaminaan.

Sama tyhjyys näkyi myös Maarianhaminan länsisatamassa, jossa venepaikoista oli käytössä reilusti alle puolet. Tehtiin yhden yön pysähdys, jonka aikana ehdittiin ehdittiin kiertelemään kaupungilla, pelaamaan äventyrsgolfia, hankkimaan kolme ampiaisenpistoa ja täydentämään veneen jääkaappi. Varsin tehokas pysähdys siis.

Seuraavana päivänä matkaa jatkettiin, jälleen myötätuulessa länttä kohti, ja lopulta määränpääksi valikoitui Signilskär-Enskär Ahvenanmaan länsilaidalla. Matkalla mietittiin vaihtoehtona myös Käringsundia, mutta epäilys oli, ettei siellä olisi puhdasta uimavettä. Kuultiin jälkeenpäin, ettei satamassa ollut käytännössä mitään palveluja auki vielä tässä kohtaa. Hyvä että päädyttiin siis Enskäriin, jossa päästiin uimaan puhtaassa vedessä.

Ei ihan käpylehmiä, mutta kiviradiopuhelimia nyt sentään. Agenttihommia siis.

Käveltiin saarta ympäri ja löydettiin koillisrannalta armeijan vanha sauna, jota saisi lämmittää omatoimisesti. Nyt oltiin sen verran myöhään perillä, että saunan lämmitys jäi, mutta tämä pitää ehdottomasti muistaa jatkossa kun täällä liikutaan.

Märketin siluetti ilta-auringossa.

Tuulet olivat ensimmäisen lomaviikon ajan aivan poikkeukselliset. Koko viikko kuljettiin suoraan länteen, käytännössä avotuulessa ja purjeet virsikirjalla. Sää oli myös helteinen eli kaikki kesäloman tunnusmerkit täyttyivät. Kun tuulet seuraavana päivänä kääntyivät etelään, käänsimme me keulan pohjoiseen. Siitä lisää seuraavaksi.