// Kesäloma 2014, Perheveneily, Purjehdus

Lomalomaloma…

…on ohi. Kesäloman jälkimmäinen kolmen viikon osa alkoi maanantaina 28.7. Merelle lähdettiin edeltävänä sunnuntaina ja takaisin tultiin tiistaina 12.8. Ja missä kelissä reilu pariviikkoinen saatiinkin viettää! Lokikirjassa lukee muutamaa päivää lukuun ottamatta ”HELLETTÄ”.

Matkaan lähdettiin ilman mitään sitovia suunnitelmia. Muutamia mökkikutsuja olimme saaneet, ja olipa mielessä myös muutamia paikkoja joissa olisi kiva käydä, mutta lopulta reitti ja käyntikohteet määräytyivät kelien ja fiilisten mukaan – mikä oli ihan mahtavaa!

Kesän 2014 lomapurjehdus suuntautui ei-minnekään. Saaristomerta risteiltiin tuulien ja miehistön mielihalujen sekä levätilanteen mukaan. Tarkempi reitti löytyy <a href="https://mapsengine.google.com/map/embed?mid=zkALWBShx3sw.kkRChrEp5DFk" target="_blank">Google Mapsissa</a>.

Kesän 2014 lomapurjehdus suuntautui ei-minnekään. Saaristomerta risteiltiin tuulien ja miehistön mielihalujen sekä levätilanteen mukaan. Tarkempi reitti löytyy Google Mapsissa.

Viikkoa ennen loman alkua Saaristomeren levätilanne näytti pahalta. Nasan satelliittikuva kertoo enemmän kuin tuhat (kiro-)sanaa.

Suomenlahden levätilanne (24.7.2014, Nasan kuva)

Saimme vanhemmiltani viestejä mereltä pitkin viikkoa, josta selvisi tilanteen vakavuus, ja toisaalta myös se missä levää ei ollut. Kun luvassa oli aurinkoista keliä, veden puhtaus ja uintimahdollisuudet nousivat yhä tärkeämpään rooliin. Äkkiä kävi selväksi, että reitti suuntautuisi ainakin aluksi hieman pohjoisemmaksi, jossa levää oli selvästi vähemmän – paikoitellen ei ollenkaan. Matkaan siis.

Lähtö

Veneen miälevikane bunkraus tehtiin hellekelissä. Aikaa kului vaatimattomat kolme tuntia ja hiki virtasi. Kun köydet lopulta irtosivat kolmen jälkeen, suuntasimme kokan kohti Stora Krokötä. Kryssittiin 8 mailin matka kerhon saareen kevyessä kelissä.

Kerhon saaressa oli hyvin tilaa sunnuntai-iltana.

Lahdella oli pientä sinilevähippua, mutta yllättävän vähän. Muksut läträsivät saunan terassilla kaivoveden kanssa, jonka jälkeen unta ei tarvinnut pitkään odotella. Grillailtiin vielä hiljaisuuden jälkeen kevyttä iltapalaa ja kuunneltiin hyttysparvien huminaa. Outo ilmiö toistui kesällä monessa paikkaa. En muista kiinnittäneeni moiseen aikaisemmin huomiota.

Lähdettiin liikkeelle rauhallisen aamun jälkeen kovin kevyessä kelissä. Tuulen henkäys oli vielä ihan vastaan, joten ajeltiin runkoväylää koneella kohti länttä. Väylällä tuli vastaan varmasti yli 30 venettä, jotka olivat matkalla itään. Myös Hangon läntisellä näkyi paljon purjeita. Toisilla loma oli jo loppupuolella, ja paluuliikenteen suunta olikin selvästi havaittavissa.

Rosalan pohjoispuolella vastaan tuli S/Y Charlotta, josta en tosin ehtinyt räpsimään kuvaa. Toisin oli Vänön luoteispuolella, jossa bongattiin S/Y Kerttu matkalla länteen. Hetkeä myöhemmin vastaan tuli vihainen ukkosrintama, tuulen ja sateen kera. Vedettiin äkkiä rulla sisään ja iso alas. Rintama vei loputkin tuulenrippeet mennessään ja loppumatka Björköseen ajettiin taas koneella. Päivä oli purjehduksen osalta muutenkin hyvin hankala. Tuuli teki päivän aikana täyden 360-asteen ympyrän ja voimakkuus vaihteli 0 ja 10 m/s välillä.

Käytiin kääntymässä Björkön lahdella, joka oli tupaten täynnä ja sinilevän pilaama. Vaikka päivä alkoi jo olemaan pitkällä, jatkettiin matkaa vielä vähän Aspön itäpuolelle, Flatön lahdelle ankkuriin. Matkaa kertyi lopulta 35 mailia, mikä oli meidän perhemiehistölle selkeästi liikaa; 7 tuntia veneessä on 3-vuotiaalle ikiliikkujalle tolkuttoman pitkä aika, mikä ilmeni totaalisena turhautumisena. Lisätään päälle vielä orastava uhma, niin voin vakuuttaa ettei kenelläkään ole kivaa.

Flatön lahdella ankkurissa.

Seuraavana aamuna matkaa jatkettiin Korppoon länsipuolelle Svenskäriin, jossa oli tiedossa lammasjuhlat.

1. Levä on tosiaan vaikuttanut monen seilaussuunnitelmiin tänä kesänä. Teimme kaksi havaintoa. 1) Levää tosiaan oli vähemmän pohjoisempana ja sisäsaaristossa. Esimerkiksi kotikulmillamme Rymättylän vesillä tilanne ei ilmeisesti ollut missään vaiheessa paha. 2) Levälautat liikkuvat aika nopeastikin. Esim. Charlotan porukka oli ollut vain neljä päivää ennen meitä Sadvikissa ja kärsineet kaameasta levätilanteesta, mutta meillä ei ollut enää mitään ongelmia (vain aavistuksen verran hippuja oli enää nähtävissä). Toivottavasti ensi kausi on kirkasvetisempi…

Tuo Google Mapsin hyödyntäminen reitin tallentamiseen on hieno idea! Mekin seilasimme tuulten ja fiiliksen mukaan ristiin-rastiin, joten itsellekin on jäänyt vähän sekava kuva kokonaisuudesta. Tuohan olisi kiva muisto kesän retkistä itsellekin. Täytyy katsoa ossisinko tehdä meidänkin retkistä tuollaisen kokonaiskuvan 🙂

Oliko siihen muuten joku käytännön syy miksi vaihdoitte Utössä toiseksi yöksi Hannan laituriin?

Mukavaa syksyä teidän perheelle!

• Joo sama huomio myös meiltä eli levätilanne oli Korppoon pohjoispuolella totaalisen eri. Eipäs taidettu törmätä levään kuin seuraavan kerran vasta Utössä, jossa oli pientä hippua havaittavissa.

Tuo Google Maps on ihan näppärä tapa havainnollistaa kuljettua matkaa. Nuo reitit olen piirtänyt ihan omin kätösin – vähän summanmutikassa – joten viiva ei välttämättä aina ole täysin kohdallaan. Mutta jonkinlaisen yleiskuvan tuosta kyllä saa. Vuosien varrella kuljettuja reittejä on sitten kiva verrata, kun reitit saa näkyviin päällekäin. Voi talven pimeinä iltoina tehdä taas uusia suunnitelmia.

Työkaveri vinkkasi, että reitin saisi muodostettua myös GPS-koordinaattien perusteella: reittipisteet pilkkulistaksi, CSV-tiedoston lataus mapsiin ja avot! Noita GPS-tallentimia löytyy nykyään aika paljon ja ne osaavat myös lähettää reittipisteet mobiiliyhteyden kautta nettiin, mutta ihan reaaliaikaista päivitystä en ehkä ihan kaipaa.

Utössä siirtymisen syy oli nimenomaan ihan käytännön sanelema – sisarusporukan mökki oli lauantaina lähempänä puulaituria. Käytiin kyllä syömässä hotellin ravintolassa illalla.